söndag 29 augusti 2010

Sammanfoga kolumner i Excel

Vill du sammanfoga t ex två kolumner i Excel så använd formeln SAMMANFOGA. Säg att du vill sammanfoga kolumn A och B och lägga i kolumn C och du har 100 rader.

Markera första raden i kolumn C. Skriv i funktionsfältet =SAMMANFOGA(A1:A100;B1:B100) och tryck på ENTER.

Nu har du innehållet från kolumn A och B sammanfogat i kolumn C. För att fylla resten av raderna så markera hela kolumnen och välj Redigera -> Fyll -> Ned

Voilá!

Vill du lägga in t ex ett bindestreck mellan informationen i A och B så skriv i stället:

=A1:A100&"-"&B1:B100

Om du har många rader kan det ta lite tid så ha tålamod!

8 kommentarer:

Jonny sa...

Stort Tack! Hjälpte mig!

Anonym sa...

Tack! Precis det jag sökte efter!!

Anonym sa...

Hej

Tack för tipset, vet du något enkelt sätt att slå ihop kolumner så att de hamnar efter varandra i samma kolumn.

Ta ditt exempel med 100 rader.

Jag behöver kunna lägga kolumn A på rad 1-100 i kolumn C och sedan lägga kolumn B på rad 101-200 i samma kolumn?

Slå ihop kolumner till en lång ny kolumn menar jag.

/Staffan

Anonym sa...

Tack. Hjälpte oss fint.

Anonym sa...

Tack, hjälpte oss fint!

Anonym sa...

Tack! Precis det här jag sökte efter :-)

Anonym sa...

tackar och bugar! hjälpte mig med många timmars jobb annars.

Anonym sa...

Om jag vill slå ihop 2 kolumner lägga till ; mellan kolumnerna och samtidigt ändra
till versaler.

Någon som har några idéer.